Anti-Art,Anti-Design
Anti-design, 1966-1980 arası dönemde ortaya çıkmış bir tasarım akımı. Akım vurucu renkler, ölçüsüzlük (örneğin sizin içinde küçük kaldığınız devasa koltuklar) gibi kalıpların dışına çıkan tasarımlarla eserlerini ortaya koymuştur. Mimarlık alanında bu dönem "Radikal Tasarım" dönemi olarak da geçer.
Bu hareket, avant-garde tasarımcılarla estetikte mükemmellik arayan modernistlere bir tepkiydi. Aslında bu akım tamamiyle tasarımlarda olan tatminsizlik hissiyle ortaya 1950'lerde çıkmıştı fakat 1966'ya kadar literatüre girmedi.
Ettore Sottsass bu hareketin öncülerindendi ve hareketin isim yapmasında önemli rol oynadı. Sottsass ve arkadaşları bütün fikirlerini mobilya prototipleri üreterek, tasarım parçaları ortaya koyarak ve manifestolar yayınlayarak yaymayı amaçladı. Ne kadar bu çağrıların ve çalışmaların tüketiciyi etkilemek amaçlı olduğu sanılsa da asıl amaç insanların mobilyalar üzerine düşünmesini sağlamaktı.Anti-art dünyada bir sanat akımı olarak kabul görmektedir. Anti-art genel olarak Marcel Duchamp ve filozof Roger Taylor ile özdeşleştirilir. Anarşist sanat olarak adlandırılır.
Sanatçının yaratıcı kişiliğine, kültürel birikimine ve doğal yeteneğine yöneltilen saldırılar ya da bir sanat yapıtının oluşturulmasında harcanan çabanın yersiz bulunması karşı-sanat kavramından kaynaklanır. Yaratıcılığın yalnızca sanatçıya özgü olmadığını ve herkeste bir yaratıcılık olduğunu savunan görüşler de bu bağlam içinde değerlendirilebilir. Geneksel sanat kavramlarına , geleneksel sanata , sanatçı kavramına , geleneksel sanatsal standartlara , yüksek sanat değerlendirmesine , sanat piyasasına , sanatta bireyciliğe , sanatta globalliğe , bir meslek olarak sanata , sanatın toplum üzerinde baskı kurmasına , sanat ile hayat arasındaki ayrıma karşı çıkmıştır.Vico Magistretti (1966),Enzo Mari (1969) , Piero Gilardi (1967),Ettore Sottsass (1966) gibi sanatçılar bu akımdan etkilenmişlerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder